Partilhar

Xurxo Souto: «A música é emoçom, portanto a música cantada em português é música nossa, é parte das nossas emoçons»

David Canto – Um parêntese, um breve parêntese, aguardamos. Há uns meses que o Aberto por Reformas fechou e, com ele, umha etapa de zénite para a música do país.

Quando Xurxo Souto (Monte Alto, A Corunha, 1966) fai umha parada parece que algo vai acabar… Por enésima vez deixa o caminho marcado, e bem marcado. Esta vez deixa umha geraçom de músicos e umha audiência que dificilmente teria vivido umha obra tam longa e tam curta, tanto que haverá que «continuá-la noutra praça», como rezava a repichoca final, no dia 1 de Junho na Rádio Galega.

 

 

Como valorizas estes três anos de Aberto por reformas? Cumpriste as expectativas ou superaste-as?

À margem das expectativas, foi umha experiência fascinante. A minha sensaçom pessoal é que foi umha grande avalancha de música a eito. Eu pensava que conhecia a música galega, mas descobrim que é muitíssimo mais ampla. Foi mui bonita a relaçom com umha audiência que demandava esse tipo de música e também o descobrimento de toda umha geraçom de músicos sem passado. Eu gosto de chamar este último ano, o ano do lampejo, do lóstrego, porque véu umha fornada de grupos que estám a marcar um fito na história da música galega.

A efervescência musical que se está a produzir tem as suas raízes no espaço que oferecestes aos grupos que vemos agora nos festivais.

Estám a acontecer cousas extraordinárias na música galega. Em Vigo, Aid, a rapeira de Valadares, é fascinante. Na Corunha está a passar o momento ‘Corunhento’, nunca houvo tantos grupos em galego e de gente nova: Chama-lhe Xis, de Bluesoms, Chotoko eu, Trapalhada…

Todos eles tenhem um elemento comum, a presença da mulher como parte importante. Terra adentro, em Ourense, encontramos um dos lugares mais cosmopolitas do mundo, com toda essa música mestiça. Por outro lado, também estám a acontecer cousas na aldeia. Sempre se fala de que o rock é algo urbano, mas o outro dia estivo Zenzär em Cerzeda, 20 anos de Rock& Roll, e o rapaz que controlava o som era de Cerzeda!

E o resto da programaçom? Os resultados de audiência também te respaldavam, estás satisfeito?

Ponho em questom todos os índices de audiências porque é um sistema que sabemos que é mau e que se converteu na balança de medir para favorecer projectos ou para tombá-los. Mesmo assim, a publicidade aumentava constantemente.

O projecto consistia em tentar que a Rádio Galega fosse mais galega. Este país tem um problema, que é a grande incomunicaçom, umha pessoa de Burela sabe pola rede o que acontece em Berlim, mas nom sabe o que acontece em Verim, e um de Verim… Quem tinha que criar esse espaço de comunicaçom era a Rádio Galega, e nós caminhamos para conseguirmos isso. Nom o conseguimos totalmente, mas dérom-se esses primeiros passos. Encontramos umha rádio em estado de hibernaçom que, de algum jeito, começou a latejar.

Aguardavas um fecho tam drástico?

Entrou umha nova direcçom e é normal que eu tivesse de sair. Aí nom tenho nada que dizer. Mas, quanto a “Aberto por reformas”, pudérom-se cuidar um pouco mais as formas, no sentido de que era um programa significado como elemento ligado às músicas galegas emergentes, e essa mudança radical de conteúdos foi umha torpeza.

 

 

Após o feche de Aberto por reformas geriu-se umha resposta popular organizada em defesa da música galega na CRTVG com o teu programa como bandeira. Esperavas umha reacçom assim?

O importante disto todo é que estas músicas tenhem umha audiência e que há um público mui amplo que as demanda. Todos e todas devemos continuar a demandar umha programaçom em que essas músicas tenham um lugar importante. Por imperativo legal, como di nos primeiros artigos da Lei de Criaçom da Companhia, essa rádio está criada para a difusom da língua e da cultura galega. Se isto nom se fai, está-se a incumprir a lei.

A defesa e difusom da música galega e a ligaçom com a lusofonia fazia-se com total naturalidade. Resultava fácil estabelecer nexos entre elas?

A relaçom é natural. Antes da dimensom “científica” do debate filológico, está a realidade da comunicaçom, das emoçons. A música é emoçom, portanto a música cantada em português é música nossa, é parte das nossas emoçons. A música cantada em português, já seja na variante brasileira, moçambicana ou angolana, é umha música que imediatamente sentes dentro de ti, estám a falar na tua língua emocional, e isso é o mais importante.

Agora colaboras em Radio Coruña, que explora a tua faceta literária. Está fechado o Xurxo Souto músico-radiofónico e é o momento do teu alter-ego propriamente literário?

Eu sinto-me comunicador, sempre que tivem um meio a mao empreguei-no. Tanto se era umha caneta como se era um microfone… De facto, é o que levo fazendo toda a minha vida, com os grupos de música, a Tropa da Tralla ou em Radio Coruña… Estes últimos anos, o volume de trabalho que implicava estar na Rádio Galega impedia-me fazer outras cousas. Agora estou, digamos assim, de ano sabático, voltando ao rego das minhas emoçons. Dedicarei-me a escrever outra vez…

Tiveste algum oferecemento para continuar de algum jeito o labor que fazias estes anos?

Por enquanto nom. Neste momento, aspiro, por motivos pessoais, a ter um ano sabático, quero fazer um parêntese, a ver se som capaz de consegui-lo. Mais adiante claro que sim, a rádio é um meio absolutamente maravilhoso, mas agora tentarei fazer umha pausa.

Estás nos cenários com Os Tres Trebóns, com um espírito bravú mui marcado. Com umha gira tam intensa como a deste ano… podemos aguardar umha entrega ao labor musical similar à da época dos Diplomáticos?

Nom. Como músico, a felicidade que sinto sobre um cenário nom é comparável a nada, as sensaçons som plenas. É lógico que queiramos subir aos cenários e experimentar essa sensaçom. Os Tres Trebóns é um conjunto de baixa intensidade, por assim dizê-lo, aberto, em que vam entrando amigos, vam-se incorporando, e tem esse objectivo. Estes anos estamos a tocar muito, mas nom se trata de criar um novo projecto musical sólido.

 


(*) Entrevista publicada originalmente no n.º 81 do Novas da Galiza.

 

+ Ligaçons relacionadas:

Através Editora publica Burela, romance do escritor brasileiro Efigénio Moura

Lançamento de Begonha Caamanho, uma das nossas, em Lugo

Ângelo Brea apresenta Ensinamentos de Rahotep em Bertamiráns

Através Editora publica Ensinamentos de Rahotep, de Ângelo Brea, obra ganhadora do I Prémio de Criação Literária da Cátedra Carvalho Calero da USC

Lançamento de Tourists, go home? Em Ponte Vedra

Os artigos dos topónimos no novo Nomenclátor

Através Editora publica Burela, romance do escritor brasileiro Efigénio Moura

Lançamento de Begonha Caamanho, uma das nossas, em Lugo

Ângelo Brea apresenta Ensinamentos de Rahotep em Bertamiráns

Através Editora publica Ensinamentos de Rahotep, de Ângelo Brea, obra ganhadora do I Prémio de Criação Literária da Cátedra Carvalho Calero da USC