Partilhar

Machina, música em galego, antes de que estivesse na moda

Carlos C. Varela – Cerzeda foi a capital do rock bravu mesmo antes de que este existisse. De essa herdança do “rock pelouro”, da luita das Encrovas e contra a planta de SOGAMA emergeu Machina e o “pós-bravu”. Fam música em galego e sem complexos, e este outono estarám de gira por todo o país. Falamos com o guitarrista Gonzalo Grela e o cantante Martín Loureiro.

P: Como começastes com o grupo?

GONZALO: Do grupo inicial de 2003 só fico eu. Quando colhemos força foi no ano 2006 com a actual formaçom, que é com a que gravamos o EP, demos 90% dos concertos e gravamos o disco “Post-bravú”. Com a anterior ganháramos um concurso universitário. O grupo formou-se ao redor de Cerzeda, sobretodo do veterano festival de rock que a Associaçom Cultural Lucerna, em que estamos, leva anos organizando.

MARTÍN: Na associaçom vamos por rajadas. Agora temos vários projectos em andamento. Fazer um ciclo de cinema comcurta-metragens e documentários para debater. E também elaborar umha “cartografia crítica”, localizando todos os pontos geográficos com conflitos políticos deste tipo: especulaçom urbanística, abandono de instalaçons, etc.

P: O título do vosso último disco, “Post-bravú”, é também umha proclama?

G.: Com o fraguismo a música folque foi mui promocionada, o qual está bem, mas era algo mui institucionalizado. Paralelamente aparece o movimento bravu, que levou o rock ao rural. Em Cerzeda há umha anedota sobre os inícios do bravu. Um grupo de gente veu a Cerzeda para que a banda dos de Zënzar aderisse ao movimento, “queremos levar as guitarras às aldeias”. A resposta foi: “é que em Cerzeda já chegárom há quasevinte anos”. Aí começou a relaçom, e no famoso manifesto de Chantada já assinou Bocixa, o cantante de Zënzar. Como sempre nos exigem etiquetarnos como músicos, decidimos rir da moda dos “pós-” e definimos- nos como “pós-bravu”, meio em broma meio a sério.

P: Todo o que gravastes foi sem copyright, nom?

G.: É que com copyright é aSGAE quem controla todo e já sabemos como é essa gente…

M.: Por isso gravamos o primeiro disco com umha licença creative commons, mas é umha licença digital que realmente nom tem valor “físico”; nom serve para um CD.

G.: Assim que este já o gravamos “a monte”, sem creative commons nem nada. O do pósbravú vai por aí também. Estamos encantados de que a nossa música se poida descarregar grátis, copiar, partilhar, etc. M.: A nós o que nos interessa mais é que nos escuitem, ainda que seja na Internet. Hoje em dia o de gravar é mais para nós, para ter o prazer de ter a tua música num suporte físico que poidas tocar. Depois como banda o que nos interessa som os concertos.

P: Sodes também bastante críticos com o trato que recebem os grupos galegos na sua própria terra, nom?

G.: Pois sim, se um grupo galego cobra dous euros por umha entrada passam dele, mas paga-se sem discutir sete euros por ir ao cinema. Contodo, eu considero que a música e a arte deve estar subvencionada porque é um bem universal como a sanidade ou a educaçom, mas entom nom se pode subvencionar um tipo de música e outro nom.

M.: É que realmente há umha série de grupos que vivem de festivais e concertos oficias ou subvencionados e outros que nunca se chamam para nada.

G.: E nom só a Junta. Organizaçons galegas, de carácter político ou cultural, de defesa do nosso, “tacanheam-che” com o caché nos concertos para poder trazer grupos de fora. No fundo é umha infravalorizaçom e um desprezo. Vás tocar grátis para ajudar e pagam um dinheiral a um grupo estrangeiro… E muitas vezes há que tocar com umha infra-estrutura ruinosa.

P: Ainda assim, parece que o de tocar em galego foi umnegócio para alguns grupos…

G.: Nós dizemos com ironiaque fazemos “música em galego, antes de que estivesse na moda”.

M.: Nos últimos anos muitos grupos fôrom-se somando a isto de cantar em galego porque lhes abria certo mercado no circuito subvencionado. Mas sempre com ambigüidades: algumhas cançons em galego e outras em espanhol.

G.: Em AMELGA, Associaçom de Músicos e músicas em Língua Galega, a finais dos anos noventa já tivemos muitos debates. “A partir de que percentagem de cançons um grupo fai música galega?”. Nós temo-lo claro: nada de percentagens. Nós fazemos todo em galego e ponto, nom jogamos a duas bandas. “E os grupos instrumentais?”, bom, pois terám página web e estará em algumha língua, o mesmo com o título das cançons, etc…

 


(*) Entrevista publicada originalmente no n.º 82 do Novas da Galiza.

 

+ Ligaçons relacionadas:

Através Editora publica Burela, romance do escritor brasileiro Efigénio Moura

Lançamento de Begonha Caamanho, uma das nossas, em Lugo

Ângelo Brea apresenta Ensinamentos de Rahotep em Bertamiráns

Através Editora publica Ensinamentos de Rahotep, de Ângelo Brea, obra ganhadora do I Prémio de Criação Literária da Cátedra Carvalho Calero da USC

Lançamento de Tourists, go home? Em Ponte Vedra

Os artigos dos topónimos no novo Nomenclátor

Através Editora publica Burela, romance do escritor brasileiro Efigénio Moura

Lançamento de Begonha Caamanho, uma das nossas, em Lugo

Ângelo Brea apresenta Ensinamentos de Rahotep em Bertamiráns

Através Editora publica Ensinamentos de Rahotep, de Ângelo Brea, obra ganhadora do I Prémio de Criação Literária da Cátedra Carvalho Calero da USC