Partilhar

«Galiza precisa sentir quem é, deixar de ter medo, exercer a liberdade e olhar-se a si mesma»

Raquel Rios  / David do Arroio (*) – Se nom fosse polo timbre das suas vozes, quem seria capaz de diferenciar o Míni e o Mero? Conhecêrom-se de pequenos na escola e desde esse momento os seus caminhos convertêrom-se num só para chegar a umha mesma meta. Juntos desenvolvêrom um importante labor de recuperaçom da tradiçom oral galega.

Formáron parte do revolucionário Fuxan os Ventos de 1972 e na actualidade continuam na dianteira cultural luitando na defesa do idioma e do país com o grupo A Quenlla. Ainda que se consideram a eles mesmos como uns avozinhos, a esta parelha de vozes ainda lhes resta muito polo que luitar.

NGZ: Quando dizemos Mini seguidamente repetimos Mero e vice-versa. Poderia dizer-se que sodes unha única pessoa?

Míni: Quem pense que somos algo monolítico, erra. Somos dous amigos com umha direcçom comum com umha grande quantidade de cousas em comum. Por isso caminhamos juntos.

NGZ: Começastes esse caminho juntos já na escola com a recolhida e recuperaçom da tradiçom oral galega. Depois ia vir Fuxan os Ventos, um dos projectos mais importantes em que participastes ambos os dous. Que lembranças guardais de aquela época?

Míni: Temos as mesmas lembranças que da mili. Juventude, força, pujança… As lembranças dessa época som de umha gente que avança e caminha com mui poucos conhecimentos de música, mas com muita vontade de abrir caminhos. Estávamos num momento propicio, a queda do franquismo, onde havia muitas ánsias de liberdade. E unha das maneiras de conseguirmos a liberdade era cantando e transmitindo. Nós subimos nesse carro e por nele avançamos durante um tempo. Havia muita ilusom, mas também chegou um tempo de decepçom porque aquele país que fervia nom chegou a ser o que se via no fumo.

NGZ: E com respeito a Fuxan os Ventos, qual foi a sua evoluçom ao longo dos anos?

Míni: A mensagem que transmitiu o grupo até o ano 82 nom era a que estám a dizer estes agora. Nós transmitíamos umha mensagem de cultura, de luita, de país e de naçom. Era umha mensagem para recuperar a liberdade, a cultura, e combater as mentiras. Isto de agora é um revival da quarta idade. Essa é a razom pola que nós deixamos o grupo.

NGZ: Quais fôrom os logros de Fuxan os Ventos nos começos?

Mero: Fuxan começou a abrir o caminho para podermos cantar em galego no meio das verbenas. Mini: Hoje em dia ainda há algo que nom se analisou de Fuxan, que é o seu carácter revolucionário, nom só na estética, mas também no conteúdo das suas músicas. O facto de utilizar a linguagem musical da aldeia já é um facto revolucionário. E se analisarmos as letras de Fuxan os Ventos naquela altura, repararemos em que era muita mensagem de nosso senhor.

NGZ: Continua a existir o compromisso que tinha Fuxan com o povo nos grupos de música tradicional de hoje ou está todo disfarçado de tópicos?

Mero: Para sair em determinados meios de “pressom social” como a TVG é necessário silenciar certas verdades. Os grupos que se submetem a isso saem nos programas e nos meios, mas os que nom nos submetemos nom temos essa presença. Assim, a gente que canta música tradicional pode optar por dous postulados: o neutro e o comprometido. Se quigerem chegar a ser populares tenhem de utilizar o neutro para nom ofender. Hoje em dia os grupos só podem progredir nesse status de nulo compromisso porque os meios estám ao serviço dos políticos que nos manejam.

NGZ: E qual é a consideraçom social da nossa música dentro do país? Existe desprezo e auto-ódio com respeito a ela?

Mero: O auto-ódio é umha vacina que nos injectárom nas veias a todos os galegos. Transmitiuse-nos a mensagem de que o nosso ser e a nossa cultura eram desprezáveis. Afortunadamente muitos percebêrom que isso era umha grande mentira. A nossa verdadeira revoluçom como povo é reconstituirnos em nós e renascer galegos.

Míni: Só nos enriquecemos uns a outros como país. A salvaçom nom é individual senom que é comunitária, em grupo.

NGZ: Que necessita a Galiza de hoje para conseguir a revoluçom do nosso tempo?

Míni: Galiza precisa sentir quem é, deixar de ter medo, exercer a liberdade e olhar-se a si mesma. Somos um povo com muita potencialidade, somos um povo velho e carregado de paus que nos dérom. Galiza o que necessita é que esses grupos continuem a cantar e a tocar, que continuem a exercer a liberdade e nom calar. E Galiza precisa um posicionamento firme e valente dos cantores, de dizer nom, até aqui chegamos, acabou-se. Que se nos está ferindo no mais profundo de nós.


(*) Reportagem publicada no n.º 95 do Novas da Galiza (15 de outubro-15 de novembro de 2010)

Lançamento de Begonha Caamanho, uma das nossas, em Lugo

Ângelo Brea apresenta Ensinamentos de Rahotep em Bertamiráns

Através Editora publica Ensinamentos de Rahotep, de Ângelo Brea, obra ganhadora do I Prémio de Criação Literária da Cátedra Carvalho Calero da USC

Lançamento de Tourists, go home? Em Ponte Vedra

Os artigos dos topónimos no novo Nomenclátor

Juan Luis Fernández apresenta o livro Futebol Gaélico em Celanova

Lançamento de Begonha Caamanho, uma das nossas, em Lugo

Ângelo Brea apresenta Ensinamentos de Rahotep em Bertamiráns

Através Editora publica Ensinamentos de Rahotep, de Ângelo Brea, obra ganhadora do I Prémio de Criação Literária da Cátedra Carvalho Calero da USC

Lançamento de Tourists, go home? Em Ponte Vedra