Partilhar

Diferentes especialistas debatem acerca do risco da dialectizaçom do galego

PGL – O diário Galicia Hoxe publica nesta data umha alargada reportagem na qual diferentes especialistas falam acerca do risco de dialectizaçom do galego. A raiz de um recente debate cibernético entre Carlos Callón e Filipe Díez, tomam a palavra Xosé Manuel Sánchez, Henrique Monteagudo, Méndez Ferrín, Fernández Rei, Carlos Garrido, Freixeiro Mato, Valentim R. Fagim, Maurício Castro e Goretti Sannmartín.

Na réplica de Díez ao presidente da Mesa pola Normalizaçom, umha das questões que este critica é que, em sua opiniom, o galego nom padece um problema de hibridaçom, como sustém Callón, mas em todo caso de substituiçom lingüística. A primeira voz em falar na reportagem é o filólogo Xosé Manuel Sánchez, quem opina que o galego pode desaparecer quer por simples mudança de língua, quer mediante um processo de hibridaçom com o castelhano. Em sua opiniom, “a confluência vai na direçom do espanhol, porque é a língua dominante”.

O presidente da Comissom Lingüística da AGAL, Carlos Carrido, acha que o galego “leva anos a perder traços genuínos em diversos âmbitos, nom só o léxico”, e aponta entre outros o fonológico -como a perda da oposiçom entre vogais fechadas e abertas-, o morfológico -como fazer os plurais com -es no canto de -ais– ou a sintaxe -cada vez se escuita menos o infinitivo flexionado-.

Dissente desta visom ex secretário do Conselho da Cultura Galega, o também filólogo Henrique Monteagudo, para quem a qualidade da língua é importante, mas “neste momento secundária”. Apela a “graduar”, e a exigir mais às pessoas “que agem como modelos de língua”. Finaliza a sua exposiçom com umha reflexom acerca do cânon: “às vezes, no mundo inteletual, opta-se por umha língua rebuscada, artificial, um modelo que nom tem a sua base no que fala o povo”.

Também aparece na reportagem o presidente da Real Academia Galega. Xosé Luis Méndez Ferrín concorda com Monteagudo em que as pessoas que fazem um úso público do galego, sendo referentes sociais, cuidem a sua qualidade, e coloca como exemplo o uso da conjunçom copulativa “i” em lugar de “e”, que critica especialmente aos líderes nacionalistas.

O académico e membro do ILG Francisco Fernández Rei discorda de Callón ou Sánchez, para quem as pessoas galego-flantes “utilizam um muito bom galego”, mesmo apesar “das interferências do castelhano no léxico”. Salienta especialmente a qualidade fonética, morfossintática, fraseologia e “estrutura em geral”, incidindo em que o galego-falante de sempre “nom coloca mal os pronomes”, e até assegura que “há castelhanismos que fôrom recuando… eu nom vejo tal hibridaçom”.

À hora de procurar a razom de que se produzam estas misturas, Filipe Díez afirma que as interferências léxicas do espanhol visam solucionar “a dificuldade de compreensom” para um falante de castelhano, e castelhanismos como conexo ou abuela nom seriam marca de subordinaçom do galego. Discorda deste parecer Xosé Ramón Freixeiro Mato. “Se umha pessoa fala galego e outra castelhano, entendem-se sem problema”, e salienta que atualmente “as interferências do galego no castelhano, hoje, som mínimas” porque cada vez se domina mais o castelhano devido à escolarizaçom maciça ou aos meios de comunicaçom. Porém, “há umha autêntica invasom” de interferências do castelhano sobre o galego. Para este filólogo e sociolingüista, o castelhano é a língua A e o galego a B, e som os falantes da B, o galego, quem renunciam.

Entrada de castelhanismos

Quanto aos âmbitos polos quais entram os castelhanismos, o presidente da AGAL, Valentim R. Fagim, explica que quando numha comunidade humana a maioria das pessoas se comunicam com falantes da mesma língua, esta mantém-se estável do ponto de vista formal, ainda que entrem palavras novas e se perdam ou caiam em desuso outras. Mas no caso galego há umha língua central e dominante, o castelhano, e umha periférica, o galego. Portanto, quando há problemas de comunicaçom, é o galego o que cede.

Maurício Castro, membro da Comissom Lingüística da AGAL, acrescenta que o galego tem um “défice funcional histórico” que fai com que tenhamos umha riqueza expressiva “nos âmbitos ligados à intimidade e à vida tradicional”, mas que careçamos de “vocabulário urbano, técnico e científico”, nos quais se utilizou o castelhano para complementar o galego. Aliás, a qualidade lingüística, “enorme na época dos nossos avós”, retrocedeu em duas gerações. “A hibridaçom léxica e fonética é clara na gente nova urbana”. Também critica a qualidade lingüística da classe política, para a qual “o galego é como un código secundário, pois falam como se estivessem a tomar umhas cervejas”.

Goretti Sanmartín incide na importância de cuidar a qualidade do idioma em Sobre o racismo lingüístico (Laiovento) e Calidade da lingua e planificación (Xerais). Defende a necessidade de afianzar un modelo culto e o mais consensuado possível, e advirte contra os discursos do “sempre se dixo assim” e da “artificialidade” do padrom. A isto responde Castro, para quem “todos os padrões som artificiais: ninguém fala na rua o inglês da BBC”.


+ Ligações relacionadas:

Lançamento de Begonha Caamanho, uma das nossas, em Lugo

Ângelo Brea apresenta Ensinamentos de Rahotep em Bertamiráns

Através Editora publica Ensinamentos de Rahotep, de Ângelo Brea, obra ganhadora do I Prémio de Criação Literária da Cátedra Carvalho Calero da USC

Lançamento de Tourists, go home? Em Ponte Vedra

Os artigos dos topónimos no novo Nomenclátor

Juan Luis Fernández apresenta o livro Futebol Gaélico em Celanova

Lançamento de Begonha Caamanho, uma das nossas, em Lugo

Ângelo Brea apresenta Ensinamentos de Rahotep em Bertamiráns

Através Editora publica Ensinamentos de Rahotep, de Ângelo Brea, obra ganhadora do I Prémio de Criação Literária da Cátedra Carvalho Calero da USC

Lançamento de Tourists, go home? Em Ponte Vedra