Partilhar

Emílio José, cantor: «Ourense é para Galiza o que Galiza é para o Estado espanhol»

Aarón L. Rivas (*) / Coma se fosse um pirata, Emílio José desembarcou na música galega anunciando, a ritmo de ‘samplers’, o seu Chorando Apréndese. Os seus inícios musicais foram com o grupo Apeiron, com quem trabalha a dia de hoje para sacar um segundo disco.

Pop, bossa nova, hip-hop… nas suas composiçons em solitário é singelo perder-se nos ritmos, nos tararás da sua voz e nas estranhas melodias que irrompem nas suas misturas. É dos impontuais, mas também é dos que chegam.

P: De onde vem o título de Chorando Apréndese?

R: Umha vez estava a discutir com um tipo sobre se o sofrimento era humano ou nom… e eu dizia «ao nascer já choravas!». Mas o título nom tem nada a ver com isso. Quando o pugem pensava em resumir o conteúdo do disco, que tem umha parte de desamor o outra sobre a independência de Ourense. O título vem dizer que até agora já choramos de avondo, e já é o momento de fazermos cousas a partir do que se aprendeu.

P: Quais som as reivindicaçons desse independentismo ourensano que aparece no disco?

R: Pois nom há mais que a de ter um Estado. A primeira vez semelha umha ideia de bombeiro, mas a medida que vam passando cousas… Por exemplo, o último foi o das caixas, que eram Vigo e Corunha quem repartiam todo. Lembro um diálogo que tiveram anos atrás Fraga e Baltar polo tema de Caja Ourense em que Fraga dixera: «José Luís, tés que pensar que o que é bom para Galiza é bom para Ourense». E o Baltar dixo-lhe: «Manuel, eu prefiro pensar que o que é bom para Ourense é bom para Galiza». Enfim, Ourense é a terceira cidade em povoamento, e acho que ninguém tem essa noçom. Ourense é para Galiza o que Galiza para o Estado espanhol. Feijóo é de Ourense e já vês, e Franco, Rajoy….

P: E dis que outro tema principal do disco é-che o desamor…

R: O disco nom é biográfico, ainda que sim há certas cousas que me acontecêrom literalmente. Nisso sim que quadra o tema das relaçons. A mim parece-me mui difícil ou quase impossível ter umha relaçom. Ademais, é que todas as cançons som sobre a mesma pessoa (sorri). É como algo obsessivo. Nom sei. Todo o mundo di: «gostaria de estar com alguém, com essa em concreto, mas nom podo…», e disso som as cançons.

P: Se quadra correm maus tempos para nos relacionarmos…

R: Há um comportamento quase infantil na gente, e digo-o também por mim. Mais que nada é que, por exemplo, tenho 26 anos e creio que nom figem nada. Eu a esta idade aguardava ter já um percurso feito. Isto é muito por como está organizado todo, o ensino, o trabalho… Passa o tempo e de súpeto tés 50 anos e nom figeste quase nada. E isto nom passa porque a gente o queira, senom que é inércia: agora há que fazer um mestrado, agora outra cousa… e chegas aos 35 anos e pareces um erasmus de 20.

P: Como vês a criaçom musical em galego na actualidade?

R: Acho que o grande problema da música galega foi o folk dos anos 90, como Carlos Núñez, Luar na Lubre… Nom polos grupos em si, a mim Berrogüetto encantava-me. Mas o folk engoliu-no todo e agora há umha espécie de ressaca ou assim e parece que estám a aparecer cousas, mas em língua galega nom vejo tanta variedade. Nom gosto da música tradicional, mas nom pola musica em si. Vás a umha festa em Quins e estám os mesmos gaiteiros de sempre a tocar o mesmo. Bom, depois está a Real Banda de Gaitas de Ourense, que é umha abominaçom!

P: És um músico que sofreste a censura. Quando escreveste Adeus, Feijóo, imaginavas que a Rádio Galega ia retirar-te do concurso A Polo Ghit?

R: Bom, imaginei que haveria muita gente que nom ia gostar, outros que diriam «quem te crês?»… Mas o que nunca pensei é que fossem tirá-la do A Polo Ghit. A minha cançom nom me é nada doutro mundo. Parece-me ridículo a estas alturas que por dizer umha cousa um musico passe isto. Se eu fosse um político ou um juiz de paz seria outra cousa, mas eu fago a minha cousa que é música. Nom é política, nem história, nem nada disso. É umha cançom.

P: Chama a atençom a presença que tenhem os meios de comunicaçom nessa cançom…

R: O de empregar os meios na cançom foi para lhe dar um toque mais vívido. Como quando em sucessos, como foi o 11-M, todos os meios fam conexons, procuram declaraçons… Aliás, os meios de comunicaçom venhem a ser como as inércias de que falávamos antes. Um jornal que sai dia-a-dia é como um dever, como se agora me chamam e me pedem fazer musica para um anúncio. Dizer que os jornalistas som os guardiáns da democracia parece-me umha bazófia. No fundo a imprensa é a extensom do Estado. Nom há nada diferente entre um da SER pondo contra as cordas a um do PP e um da COPE pondo a um do PSOE.

P: Que trabalhos tés na cabeça para o futuro?

R: Pois aguardo fazer um próximo disco, que começarei a gravar no Verao, em que as relaçons humanas apareçam como umha alegria, coma um presente. Nom só falar de amor, também de amizade e demais. Antes conto com lançar um vinil, que se vai chamar ‘Amizade’, e que vai contar com 3 temas novos mui popeiros.

 


(*) Entrevista publicada originalmente no n.º 91 do Novas da Galiza.

 

+ Ligações relacionadas:

Lançamento de Begonha Caamanho, uma das nossas, em Lugo

Ângelo Brea apresenta Ensinamentos de Rahotep em Bertamiráns

Através Editora publica Ensinamentos de Rahotep, de Ângelo Brea, obra ganhadora do I Prémio de Criação Literária da Cátedra Carvalho Calero da USC

Lançamento de Tourists, go home? Em Ponte Vedra

Os artigos dos topónimos no novo Nomenclátor

Juan Luis Fernández apresenta o livro Futebol Gaélico em Celanova

Lançamento de Begonha Caamanho, uma das nossas, em Lugo

Ângelo Brea apresenta Ensinamentos de Rahotep em Bertamiráns

Através Editora publica Ensinamentos de Rahotep, de Ângelo Brea, obra ganhadora do I Prémio de Criação Literária da Cátedra Carvalho Calero da USC

Lançamento de Tourists, go home? Em Ponte Vedra